If you pay peanuts, you get monkeys

“If you pay peanuts, you get monkeys”, het moet ergens in de tweede helft van de jaren tachtig zijn geweest dat ik deze uitdrukking voor het eerst hoorde. Door de tijd heen verliezen sommige ‘wijsheden’ aan betekenis en belanden ze in de vergetelheid. Dit exemplaar wil ik behoeden voor dat lot. Met name omdat het de laatste tijd weer enorm aan betekenis wint. Een tiksel waard dus.

pay peanuts, get monkeys

De uitdrukking "If you pay peanuts, you get monkeys" betekent dat als u een te lage compensatie biedt, u hoogstwaarschijnlijk geen hooggekwalificeerde of gemotiveerde werknemers zult aantrekken. In plaats daarvan zit u met werknemers die niet of nauwelijks de nodige vaardigheden of motivatie hebben om op hoog niveau te presteren, wat nadelig kan zijn voor het succes van uw bedrijf. Door een eerlijke (en wellicht competitieve) compensatie te bieden kunnen bedrijven toptalent aantrekken en behouden, wat zal leiden tot betere resultaten en een sterker bedrijfsresultaat. Het feit dat veel bedrijven ‘peanuts’ uitdelen is onder meer de reden dat u een appelsapje krijgt op een terras in plaats van het begeerde pintje, een verkeerde bestelling krijgt thuisbezorgd en niet goed wordt geholpen door een willekeurige klantenservice. Schering en inslag momenteel, afgaande op mijn persoonlijke ervaring en hetgeen ik waarneem op social media.

Maar wat geldt voor personeel, geldt eveneens voor de inkoop van diverse benodigdheden. Als u bijvoorbeeld snel en goedkoop een airco nodig heeft, dan mag u natuurlijk geen kwaliteit verwachten. Klinkt logisch toch?

"If you pay peanuts, you get monkeys" gaat ook op voor ingehuurde diensten. Een professionele fotograaf, om maar een voorbeeld te noemen, heeft op z’n minst een goede camera en belichtingsapparatuur beschikbaar. Dat is wat anders dan een kiekje van een smartphone, wat de fabrikanten van smartphones ook beweren. Daarnaast heeft een professionele fotograaf ook een gedegen opleiding gehad waarin, naast de technische kant, ook aandacht besteed is aan kijken. Een professionele fotograaf levert perfecte foto’s af waarmee een onderneming en/of product zeer professioneel wordt gepresenteerd. Een bedrijf wil toch in alle geledingen professioneel overkomen? Je zou het denken, maar toch zie ik enorm veel websites, folders, berichten op social media en wat al niet meer waar bespaard is op fotografie en overduidelijk zelf de smartphone is gehanteerd. Dat zegt iets over zo’n bedrijf. En dat is allerminst positief.

Een copywriter inhuren om teksten te schijven voor social media, een brochure of andere zaken? Waarom, dat kunt u toch zelf ook wel of, als u geen tijd heeft, een medewerker. Maar, hoeveel tijd gaat dit kosten denkt u en hoe zit het met de uiteindelijke kwaliteit? Een goede tekst neemt de lezer mee, verrast, zal overtuigen en blijft na het lezen nog geruime tijd doorwerken. Als u zelf over uw firma schrijft, dan wordt het naar alle waarschijnlijkheid een opsomming van alles wat u doet en waar u goed in bent. Maar dat alles doet uw concurrent ook en die is daar net zo goed in (althans zoals opgevoerd in de tekst). Zo ontstaat er geen onderscheid. U kunt natuurlijk ook gebruik maken van ChatGPT, maar kan Artificiële Intelligentie een ziel leggen in een wervende tekst? Welnu, de proef op de som: ik heb ChatGPT ‘uitgedaagd’ om een wervende tekst te schijven over een ventieldopje:

Als je denkt dat ventieldopjes niet belangrijk zijn, dan heb je het mis! Deze kleine dopjes kunnen namelijk het verschil maken tussen een goed functionerende band en een lekke band. Bovendien kunnen ze ook nog eens de levensduur van je banden verlengen.
Onze ventieldopjes zijn niet zomaar dopjes, ze zijn ontworpen met kwaliteit en duurzaamheid in gedachten. Gemaakt van hoogwaardig materiaal, bieden ze maximale bescherming tegen vuil, stof en andere verontreinigingen die je banden kunnen beschadigen. Bovendien zijn ze verkrijgbaar in verschillende kleuren en designs, zodat je ze kunt aanpassen aan je persoonlijke stijl.
Maar dat is nog niet alles! Onze ventieldopjes zijn ook nog eens gemakkelijk te installeren. Het kost slechts enkele seconden om ze op je ventiel te schroeven en ze zitten stevig vast. Bovendien zijn ze ook gemakkelijk te verwijderen als je bijvoorbeeld je banden moet oppompen.
Of je nu een gewone autobestuurder bent of een professionele coureur, onze ventieldopjes zijn de perfecte aanvulling op je voertuig. Ze beschermen niet alleen je banden, maar voegen ook een vleugje stijl en persoonlijkheid toe aan je auto.
Dus waar wacht je nog op? Bestel vandaag nog onze ventieldopjes en geniet van de voordelen van deze kleine, maar essentiële accessoires!


Heeft u het gelezen? Weinig ziel, ronduit saai, zinsconstructie en -opbouw zijn niet echt lekker en daarnaast zijn de verkoopargumenten ook eigenlijk gewoon randvoorwaarden. Een tekst die volledig uitwisselbaar is tussen de diverse aanbieders van ventieldopjes. ChatGPT moet ergens de informatie vandaan halen en dat is dus het internet (dus een destillaat van teksten die eerder zijn geschreven door mensen). Een robot zal een mens nooit op onderscheidende wijze kunnen overtuigen om een product te kopen, want een robot zal nooit alle menselijke emoties ten volle aanvoelen en deze kunnen vertalen naar zintuigelijke waarden. Ik heb bewust voor een ventieldopje gekozen omdat dit een low-interest product is en dus een echte uitdaging (zelfs voor een goede copywriter), maar het had net zo goed over pinda’s (door ChatGPT stoïcijns nootjes genoemd, maar dit terzijde) kunnen gaan natuurlijk.

Een ander voorbeeld: u heeft een goedkope grafisch ontwerper gevonden! zeg voor € 45,00 per uur. Hij maakt een logo, huisstijl en een folder voor uw bedrijf. Het kostte wel enige moeite, want u moest hem precies vertellen wat en hoe. Enfin, na drie correctierondes wordt alles gedrukt en u kunt vooruit. Maar na een half jaar wilt u graag wat wijzigingen in uw folder aanbrengen en heeft u visitekaartjes nodig voor nieuwe mensen. U stuurt de grafisch ontwerper een e-mail met het verzoek. Na drie dagen niets gehoord te hebben wordt u ongerust en pakt u de telefoon. Het blijkt dat de ontwerper niet kon leven van € 45,00 per uur en nu in loondienst werkt op een boekhoudkantoor. Hij kan u niet meer helpen want het abonnement op de dure grafische software kon hij niet meer opbrengen. Na aandringen krijgt u de originele bestanden (dat nog wel) en kunt u op zoek naar iemand anders die het in orde maakt voor u. Of u een betrouwbare en kwalitatief goede ontwerper vindt voor € 45,00 per uur?

Nog eentje dan: snel en goedkoop een website laten bouwen. Er is vast wel ergens een handig neefje die dat zo in elkaar zet. Een paar cadeaubonnen is vast wel een leuke beloning. Tja, niet raar opkijken als uw website na enige tijd gehackt wordt en u een boete krijgt omdat er sprake is van een datalek. Zelfs bij voordelige websitebouwer, die u met geld dient te betalen, komen dit soort problemen vaker voor dan u denkt. Toch liever iets meer zekerheid nodig qua databeveiliging: u kunt zelf via diverse online-aanbieders, op basis van standaard templates, een website invullen (afbeeldingen en tekst) en laten hosten voor een aantal euro per maand. Deze online-aanbieders hebben zelfs SEO-tools waarmee u een hogere ranking in de zoekresultaten krijgt en koppelingen met uw social mediakanalen. Klinkt goed toch. Misschien iets te goed zelfs. Bij dat soort clubs schuilen altijd addertjes onder het gras waar u uiteindelijk duur voor betaalt. Het ontbreekt u aan kennis en dat soort partijen maken daar graag gebruik van. Een website kan daarnaast zoveel meer zijn dan een aantal pagina’s met informatie. Iets om over na te denken, of liever gezegd de professional over te laten nadenken.

En wat voor een airco, fotografie, copywriting, ontwerp en een website geldt, geldt eveneens voor marketingcommunicatiestrategie. Een goede strateeg, gestudeerd, thuis in uw business en ervaren, legt feilloos bloot waar het in uw business om draait en welke positionering en propositie van belang zijn, waarmee u uw concurrent de loef kunt afsteken en groei kunt realiseren.

“If you pay peanuts, you get monkeys” is dus een als grappige uitdrukking vermomde pleidooi om te kiezen voor kwaliteit. Dat kost misschien initieel wat meer, maar levert uiteindelijk aanzienlijk meer op.

Vannaam Reclamebureau

 Rijksweg 45, 4529 JB Eede - Nederland

 +31(0)117 85 20 44

 hello@vannaam.nl

© Vannaam Reclamebureau
BTW NL001399006B07 | Kvk 09184129

Volg Vannaam

LIVE  Brains at work

Beeldmerk Vannaam reclamebureau

Strategic & creative ideas & development to the bone.