Marc Smiers

Tiksels van Marc.

Soms uit de linker-, soms uit de rechterhersenhelft. Soms fel, soms bedachtzaam. Soms grappig, soms serieus. Soms vrolijk, soms neerslachtig. Soms een nadenkertje, soms een luchtig ietwietwaaitwegje. Soms vakinhoudelijk, soms maatschappelijk. Soms serieus, soms met een knipoog. Soms therapeutisch, soms gewoon amusant… 

Personeel vinden

Waar vindt u personeel?

De speld in de hooiberg

Het valt tegenwoordig niet mee om personeel te vinden. Daarbij maakt het niet uit of er opgeleid en bekwaam personeel, nog op te leiden personeel, handige handjes en ga zo maar door gezocht wordt. Het is net of ze van de aardbodem verdwenen zijn. En vindt u ze, dan vragen ze de hoofdprijs, willen ze niet fulltime werken en komen allerlei exotische eisen zonder blikken of blozen op tafel.

Ik chargeer een beetje, maar zit er spijtig genoeg niet ver naast. Meer salaris bieden dan de concurrent en ingaan op de exorbitante eisen van de sollicitant lijken onontkoombaar. Maar dan moet dat wel kunnen, wat veelal niet het geval is. 

Lees verder
De prijs van gratis reclame

De prijs van ‘gratis’ reclame

Balans in de P’s van uw marketingmix

U heeft vast iets moois te verkopen, product(en) of dienst(en), waar uw doelgroep met smart op zit te wachten. U heeft de nodige aandacht besteed aan Product, Plaats en Prijs. Dat stukje van de marketingmix klopt, als het goed is.

Maar dan de P van Promotie, oftewel marketingcommunicatie, daar heeft u misschien zo uw eigen gedachten over. “Reclame maken kost alleen maar geld”, toch? En een logo kan in een avondje op de computer gemaakt worden door een handige zolderkamerartiest. 

Lees verder
Ken je doelgroep

Ken je doelgroep

Weten aan wie je wat verkoopt maakt een wereld van verschil.

Zodra u begint met ondernemen heeft u misschien een klantprofiel in gedachten, misschien ook niet. Een valkuil bij beginnende ondernemers, maar ook vaak bij gevestigde ondernemers, is om de doelgroep te breed te definiëren, structureel vast te blijven houden aan dezelfde doelgroep of om in het geheel geen doelgroep te bepalen. Men gaat ‘iets’ verkopen omdat men dit zelf zo leuk vindt en denkt dat anderen het ook zo zullen ervaren. Men heeft een fantastisch product waarbij de pijlen op de verkeerde doelgroep worden gericht. Of de behoeften van de doelgroep zijn veranderd door de tijd, maar het product en/of dienst is nooit aangepast. 

Lees verder
Reputatiemanagement

Reputaties komen te voet, maar gaan te paard

Een bekende persoonlijkheid als ambassadeur voor je bedrijf/merk.

Als je geknipt en geschoren wordt, dan is het verstandig om stil te blijven zitten. Dat klinkt niet alleen logisch, dat is het ook. Het zou dus misschien ook verstandig zijn, om maar een redelijk actueel voorbeeld te noemen, als de bekende familie Meiland de komende tijd een beetje de luwte opzoekt, oftewel stil blijft zitten. Diverse ‘woke’ bedrijven beëindigen momenteel hun samenwerking met deze familie vanwege een breed uitgemeten voorval.

Lees verder
Tevredenheid managen

Tevredenheid managen

Een nadenkertje over klanttevredenheid.

Tevredenheid bij klanten ontstaat niet alleen door een goed product en/of dienst te leveren. Kleine details voor, tijdens en na afloop van een koopproces zijn net zo belangrijk. Jammergenoeg verzuimen veel bedrijven om tevredenheid te managen. “Waarom zouden we nu nog aandacht besteden aan de afnemer, het product of dienst is verkocht en in orde, want we hebben geen klachten gekregen”, en daarmee is de kous over het algemeen af. Dat is jammer, want misschien is het product of de dienstlevering wel in orde, een klant kan zich desondanks niet geheel of geheel niet tevreden voelen. Het zoveelste klanttevredenheidsonderzoek loslaten om in kaart te brengen waar uw klanten tevreden, enigszins tevreden of totaal niet tevreden over zijn is een mogelijkheid. En dan vervolgens proberen om een rode lijn in de verkregen antwoorden te krijgen en een verbetertraject in te zetten. Kom op, zeg nou zelf, dat zou toch anders moeten kunnen!

Lees verder
Wat is een goede slogan?

Wat is een goede slogan?

Sommige slogans communiceren niet wat ze zouden moeten doen!

Over wat een goede slogan, ook wel pay-off genoemd, is, daar lopen de meningen nogal over uiteen. Vanuit vakoogpunt is er wel een leidraad voor het ontwikkelen van een slogan: een goede slogan is feitelijk een vertaling of vereenvoudiging van de relevante en onderscheidende kernbelofte (propositie) uit de strategie van het bedrijf/merk/product en tevens toegespitst op het concreet oplossen van een (actief, passief, bewust of onbewust) ‘probleem’ van de doelgroep. Als de slogan daarnaast ook nog een bepaalde dosis creatieve gelaagdheid bevat, of spitsvondigheid, dan heb je waarschijnlijk een goede slogan te pakken!

Lees verder
Mond-op-mondreclame

Mond-op-mondreclame

De beste manier van reclamemaken?

Zo af en toe duiken ze op: ondernemers die me bezweren dat de beste vorm van reclame mond-op-mondreclame is. Meestal ga ik hier, gehinderd door de nodige kennis, niet op in. Het is namelijk onmogelijk om een bepaalde perceptie tijdens een kort gesprek om te buigen, verspilde moeite. Maar misschien is het goed om hier een stukje over te schrijven.

Lees verder
Wat onderscheidt een goed idee van een slecht idee?

Het idee!

Wat onderscheidt een goed idee van een slecht idee?

Ongetwijfeld zal een goed idee het nodige succes brengen, mits het op de juiste manier wordt uitgevoerd natuurlijk. Dat laatste is natuurlijk nog maar de vraag, want hoeveel goede ideeën hebben nooit het levenslicht gezien? En hoeveel goede ideeën zijn in schoonheid gestorven omdat ze niet op de juiste manier werden uitgevoerd?

Lees verder
The medium is the message lijkt achterhaald!

The medium is the message lijkt achterhaald!

We zullen die mediaexploitant eens een lesje leren… 

Er was enige tijd geleden nogal wat ophef rondom adverteren op Dumpert, een website van GeenStijl. Wat was er ook alweer aan de hand? In het kort: NRC-columniste Rosanne Hertzberger en haar Volkskrantcollega’s Loes Reijmer en Heleen Mees wilden een punt maken tegen seksisme op Dumpert. Om hun bezwaren kracht bij te zetten zijn er columns geschreven en is er een actie gestart (petitie). Daarnaast hebben zij adverteerders op GeenStijl en Dumpert opgeroepen om hun advertenties terug te trekken en om niet langer op deze media te adverteren. Als serieuze adverteerder wil je natuurlijk liever niet in verband worden gebracht met negatieve aandacht, dus de actie had/heeft succes. 

Lees verder
Onderscheid

Onderscheid

Wat is er eigenlijk mis met diversiteit?

Diversiteit is een prachtig gegeven. De reden waarom iemand op een bepaald type valt en totaal niet op een ander type. We zijn allemaal mensen, maar ook allemaal totaal verschillend. Daarom kleden we ons anders, dragen we ons haar op een bepaalde manier, maken we onderdeel uit van een bepaalde cultuur, hebben we bepaalde opvattingen enzovoort.

Lees verder

Vannaam Reclamebureau

 Rijksweg 45, 4529 JB Eede

 +31(0)117 85 20 44

 hello@vannaam.nl

© Vannaam Reclamebureau
BTW NL001399006B07 | Kvk 09184129

Volg Vannaam

LIVE  Brains at work

Beeldmerk Vannaam reclamebureau

Strategic & creative ideas & development to the bone.