De prijs van ‘gratis’ reclame

Balans in de P’s van uw marketingmix

de prijs van gratis reclame

U heeft vast iets moois te verkopen, product(en) of dienst(en), waar uw doelgroep met smart op zit te wachten. U heeft de nodige aandacht besteed aan Product, Plaats en Prijs. Dat stukje van de marketingmix klopt, als het goed is.

Maar dan de P van Promotie, oftewel marketingcommunicatie, daar heeft u misschien zo uw eigen gedachten over. “Reclame maken kost alleen maar geld”, toch? En een logo kan in een avondje op de computer gemaakt worden door een handige zolderkamerartiest. Er bestaan gratis of bijna gratis websites die uzelf kunt voorzien van tekst en afbeeldingen. Het gebruik van social media is ook gratis. Ook heeft u veel vertrouwen in ‘mond-tot-oorreclame’ (ook wel mond-op-mondreclame genoemd). Al met al genoeg instrumenten om tamtam te maken en het kost ook nog eens geen of nauwelijks geld.  

Als u dat werkelijk denkt, dan is dit tiksel zeker de moeite van het lezen waard. 

Waar blijven mijn klanten?

Om maar direct met de deur in huis te vallen: “There is no such thing as a free meal”. Een oud adagium dat ook in dit geval hout snijdt. Gratis bestaat niet, het kost u altijd geld. Misschien niet door het gebruik van de gratis instrumenten, die kosten (praktisch) niets, maar wel in het gemis van doelgroepbereik. Doelgroepbereik heeft u nodig om voldoende van uw product/dienst te kunnen verkopen, wat in toenemende mate geldt als u actief bent in een concurrerende markt. Geen doelgroepbereik, kwalitatief en/of kwantitatief, staat gelijk aan geen of nauwelijks omzet, simpel.

Referentiemarketing

Uw Facebookpagina (of account op Instagram, TikTok, LinkedIn, Twitter en wat al niet meer) heeft ongetwijfeld de nodige volgers. Veel vrienden, familieleden, buren en daarnaast nog enkele mensen. U bouwt mondjesmaat een audience op door ‘likes’ of ‘shares’, maar eigenlijk is het posten binnen de tijdlijn van social media voornamelijk een instrument om contact te onderhouden met uw bestaande doelgroep. En die ‘mond-tot-oorreclame’ waar u zoveel van verwacht had, die laat ook te wensen over.

Geen reclame nodig, al druk zat

Misschien heeft u geen reclame nodig omdat u al veel klanten heeft, van oudsher wellicht. Uw kwaliteit is uw beste reclame en u heeft het druk zat met uw bestaande relaties! Maar tijden veranderen en sommige van uw klanten ontwikkelen andere interesses, stoppen met klant zijn (om welke reden dan ook) of worden verleid door de marketingcommunicatie van uw concurrent. En kwaliteit is tegenwoordig gewoon een randvoorwaarde, dus alleen daarmee redt u het ook niet meer op termijn.

Gratis reclame blijkt toch duur

Tja, dan is gratis reclame uiteindelijk duur. U bouwt niet of nauwelijks bekendheid, kennis, een positieve houding en bereidheid tot kopen op bij uw doelgroep, laat staan dat u uw doelgroep verbreedt. Naast de inzet van de juiste instrumenten zijn een professionele en onderscheidende vorm en tekst ook van belang. U wilt natuurlijk niet op uw concurrenten lijken. Een professioneel (full-service) reclamebureau kijkt door een andere bril dan uzelf naar uw bedrijf, product of dienst. Zo’n bureau is in staat om een goede strategie te ontwikkelen en creatief onderscheidend invulling te geven aan de juiste instrumentenmix. Hierdoor wordt uw doelgroep verbreed en op de juiste en onderscheidende manier aangesproken, verleid en gedegen onderhouden.

Ja, een professioneel reclamebureau kost geld. Maar zolang mijn klanten jaarlijks fraaie omzetten melden is het vrij logisch dat de kosten van strategie en creativiteit een nuttige investering zijn.  

Soms is gratis reclame zelfs zeer duur, een anekdote

Ooit vroeg een potentiële cliënt aan mij of ik ook logo’s ontwerp. “Ja” was mijn antwoord en vervolgens hadden we een inhoudelijk gesprek over het kader waarbinnen dit moest plaatsvinden. Toen ik vervolgens afsloot met “ik zal een begroting maken” verraste het antwoord van de potentiële cliënt me: “Geld, maar je vindt het toch leuk om te ontwerpen?”…. We hebben uiteindelijk geen zaken gedaan en de bewuste ‘cliënt’ heeft zijn logo en onder meer website laten maken door een zolderkamerartiest die ‘zo handig is op de computer’. Na circa 1,5 jaar hield het bewuste bedrijf op te bestaan. Dit was zeker niet nodig geweest, want het product dat verkocht diende te worden had zeker potentie. Het bedrijf miste echter de juiste uitstraling, er werd gebruik gemaakt van de verkeerde instrumenten en het was niet in staat om de doelgroep (op de juiste manier) te bereiken. De prijs van ‘gratis’ reclame, oftewel een gebrekkige invulling van de P van Promotie, bleek in dit geval zeer duur te zijn.

Alle P’s van uw marketingmix moeten in balans zijn

Als u, terecht overigens, veel aandacht besteed aan het product (of dienst), de juiste prijs hanteert en zorgt dat uw product op de (voor de doelgroep) juiste lokatie verkrijgbaar is, dan zal de P van Promotie minstens in balans moeten zijn met de overige P’s. Dat geldt niet alleen voor startende-, maar zeker ook voor ondernemingen en/of merken die reeds langer bestaan.

Er is een adagium: ‘share of market is equal to share of voice’, oftewel het marktaandeel (of ambitie) kun je afleiden aan de inspanning die men verricht op het gebied van de P van Promotie. Kwalitatief en/of kwantitatief.

Gebrek aan budget voor promotie? Dan heeft u een flinke portie lef nodig, want een professioneel bureau kan dat ondervangen door iets te ontwikkelen waarmee u enorm opvalt. Als u daarover in gesprek wilt, dan kom ik graag bij u langs. Dat kost niets, gratis dus, maar is desondanks wel waardevol. 

Vannaam Reclamebureau

 Rijksweg 45, 4529 JB Eede - Nederland

 +31(0)117 85 20 44

 hello@vannaam.nl

© Vannaam Reclamebureau
BTW NL001399006B07 | Kvk 09184129

Volg Vannaam

LIVE  Brains at work

Beeldmerk Vannaam reclamebureau

Strategic & creative ideas & development to the bone.